Week 10, 11, 12 & 13 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Milou Bruchem - WaarBenJij.nu Week 10, 11, 12 & 13 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Milou Bruchem - WaarBenJij.nu

Week 10, 11, 12 & 13

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

08 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Inmiddels ben ik alweer twee heerlijke weken thuis! Het went veel te snel haha. Een beetje laat, maar hierbij als nog het vervolg van mijn blog.

Week 10 - Deze week zijn we begonnen met het schrijven van ons uiteindelijke verslag dat we in Nederland, uiterlijk één maand na ons onderzoek, moeten inleveren. Dat bleek echter nog niet zo makkelijk. Gezien ons onderzoek in Nederland verder wordt voortgezet met het DNA dat we uit Zuid-Afrika moeten meenemen, kunnen we geen verslag schrijven over ons eigen onderzoek, de resultaten zijn immers nog niet bekend. We moesten dus op zoek naar een ander onderwerp voor ons verslag. Uiteindelijk zijn we in overleg met Prof. Cook en Prof. Klaver uitgekomen bij het schrijven van een systematic review (een soort samenvatting van de tot nu toe gepubliceerde literatuur over een bepaald onderwerp) over de genetica van de verschillende glaucoomsoorten in Zuid-Afrika. Elke dinsdag hebben we daar in de bibliotheek aan gewerkt, zodat we niet zo heel veel werk meer hebben na onze terugkeer. Haha zie je wel, we doen heus wel eens iets voor school!
Deze week, op donderdag 9 mei, waren we op de helft van ons verblijf! Het verbaasde ons beiden hoe snel dat eigenlijk gegaan is. ‘Time flies when you are having fun!’. Op vrijdag samen met Justin, Gundega en Sander (wonen allemaal in Kaapstad, geweldig!) op wijnproeverij geweest in Klein Constantia en alsof dat nog niet genoeg was ging ik zaterdag weer op wijnproeverij! Haha dit maal met Sonja, Suzanne, Wiebke, Lisa, Bart en Justin in Stellenbosch. Die dag hebben we drie boerderijen bezocht en eentje daarvan combineerde chocolde proeven met wijn, dat was een groot succes! Op die boerderij, de laatste van de dag, mochten we ook de ‘jam’ proeven. Dit is de beste en duurste wijn die de sommelier speciaal samensteld van de beste druiven per oogst. Bijzonder dat we dat zomaar mochten proeven, en inderdaad heel erg lekker!! Die wijntjes in den Dill zullen toch wat minder smaken denk ik als ik terug ben haha. Zondag heerlijk en veel gegeten, 1 kilo garnalen per persoon in Simon’s Town en natuurlijk weer met een lekker glaasje wijn erbij haha!

Week 11 - Deze week, zoals we eerder hadden voorgenomen, op dinsdag hard gewerkt aan het schrijven van ons artikel (weer voor school jaja!). Verder veel hardgelopen deze week, al dat uit eten gaan moet er toch een beetje af gesport worden. Haha na het hardlopen kon ik woensdag natuurlijk gerust weer uit eten. Samen met Justin ging ik naar Kloofstreet House. Dit restaurantje heb ik ontdekt toen mijn ouders op bezoek waren in Kaapstad en is vanaf toen mijn favoriet geworden! Donderdagavond naar Jade geweest, the place to be op donderdagavond! Haha stappen in Kaapstad is één van mijn nieuwe hobbies. Vrijdag hadden we een afscheidsfeest in the Bungalow en daarna in Dubliners. Christian, een geneeskunde student uit Duitsland, ging weer naar huis. Het enige nadeel van zoveel huisgenoten; het is een af en aan van mensen. Erg jammer, want met veel bouw je een hele goede band op en je moet vaak afscheid nemen. Maar daarvoor in de plaats komen dan natuurlijk wel weer nieuwe mensen, wat weer erg gezellig is. Zaterdagavond cocktails wezen drinken in Asoka en daarna wezen dansen in Orphanage, haha elke avond zaten we gebakken deze week! Zondag naar het strand geweest en ook nog gezellig geskypt met de family en oma.

Week 12 - Het wonen in een groot studentenhuis heeft ook wel enige organisatie nodig. De electriciteit is bijvoorbeeld prepaid, verder delen we wc-papier, zeep etc. en koken we twee keer in de week met elkaar. De ‘moeder’van het huis, Lieselotte, nam deze taken altijd met veel liefde op zich. Helaas ging ze nu voor een maand terug naar huis in België (ze studeert voor 4 jaar in Kaapstad) en iemand moest dus de pot en de bijbehorende taken op zich nemen. Suzanne en ik boden ons aan, het is niet veel werk maar het moet wel gebeuren. Geen probleem!
Dinsdag werd een heerlijke zonnige dag en Suzanne en ik vonden dat we wel een dagje vrij hadden verdiend en besloten dus die dag niet te gaan werken, maar lekker te genieten. We hebben die dag ontbeten bij Giovanni’s, een tentje waar je echt een keertje geweest moet zijn als je in Kaapstad verblijft. Haha, daar een heerlijke cappucino gedronken met een croissant. Vervolgens zijn we doorgereden naar Shimmy’s Beach Club, waar we de hele middag heerlijk in de zon hebben liggen vertoeven met een hapje en een drankje. Heerlijk, alles is hier zo goedkoop, op mijn geld heb ik niet hoeven letten!
Na een geweldig begin van de week, was het einde een heel stuk minder. Donderdagavond ging ik gezellig uit eten en naar de bioscoop met Justin. Omdat de film al bijna begon, besloten we even snel bij de Thai te eten. Dit was een hele foute beslissing! Het hele weekend heb ik ziek op bed gelegen en veel heen en weer gerend naar de wc.. Wel heb ik me zaterdag nog uit bed kunnen hijsen om een bezoekje te brengen aan de sauna, maar ook dit was achteraf gezien niet zo’n goede beslissing. De rest ging dit weekend gezellig naar een voetbalwedstrijd en in de avond naar Kampala Night, dit heb ik helaas moeten missen, maar zorgde er wel voor dat ik lekker het hele weekend heb kunnen uitzieken met niet al te veel lawaai.

Week 13 - Maandagochtend voelde ik me nog altijd beroerd en ben dus op bed blijven liggen, terwijl Suzanne om 9 uur naar de Groote Schuur vertrok. Ik realiseerde me dat ik me niet beter zou gaan voelen als ik de hele dag op bed zou blijven liggen en ben toen dus ook rustig aan opgestaan. Uiteindelijk heb ik me een uurtje later aangesloten bij Suzanne. Omdat ik toch nog niet helemaal fit was, deed zij vandaag de bloedafnames en interviews en deed ik alleen het scanwerk en wat andere dingetjes achter de computer. In de avond een klein beetje meegegeten met het huiseten en daarna weer vroeg mijn bed in gekropen. De volgende dag was het weer studiedag, en gelukkig voelde ik me al heel wat beter! In de loop van de week ging het steeds beter en woensdag voelde ik me weer helemaal de oude en had ik weer honger (haha een goede maatstaaf voor mij). Donderdag uit eten geweest met het hele huis bij een Mexicaan, dat ging gelukkig goed haha! Althans voor mij, een aantal huisgenoten was daarna aan de diarree.. De vraag is nog altijd of ik ze nou heb aangestoken of dat het kwam door het eten bij de Mexicaan. We hadden in ieder geval besloten vanaf toen een ‘diarrhea toilet’ te maken voor de mensen met diarree en de overige wc’s konden gebruikt worden door de huisgenoten zonder diarree. Op deze manier probeerden we te voorkomen dat het hele huis aan de diarree zou raken en dit bleek een heel goed idee! Het weekend was erg regenachtig, maar zoals altijd natuurlijk prima gevuld. Ditmaal met stappen en shoppen.




  • 08 Augustus 2013 - 18:13

    Simon En Lenie:

    Hoi Milou
    Zo te lezen hebben jullie het toppie gehad met z,n allen.je zal wel moeite hebben ,om hier weer te werken enz.
    Het missen van je vrienden en het leventje daar zal ook niet meevallen.
    Maar niet getreurd er zijn altijd nog vliegtuigen die naar Afrika gaan je bent nog jong met een heel leven voor je.
    Het is ook weer fijn om bij je familie en vrienden hier te zijn.
    Nou meisje we horen de verhalen wel van jou of je ouders.
    Lieve groetjes Simon en leni

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milou

27 februari 2013 vertrek ik voor 5 maanden naar Kaapstad, Zuid-Afrika! Hier ga ik samen met Suzanne van Schaik onderzoek doen naar primair open kamerhoek glaucoom (POAG). Dit is een oogziekte waarbij de zenuwvezels in de oogzenuw beschadigd raken. Dit kan uiteindelijk leiden tot blindheid, POAG is dan ook een van de belangrijkste oorzaken van blindheid wereldwijd. Omdat deze oogziekte vaker voorkomt bij mensen van Afrikaanse afkomst, gaan we voor dit onderzoek naar Kaapstad. Hier zullen we gegevens en bloed verzamelen van patiënten met POAG met als doel meer inzicht te krijgen in de genetische factoren verantwoordelijk voor deze oogziekte. Naast het onderzoek zijn we natuurlijk ook van plan Zuid-Afrika te verkennen, ook hiervan zal ik jullie via deze website op de hoogte houden!

Actief sinds 17 Feb. 2013
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 8204

Voorgaande reizen:

27 Februari 2013 - 26 Juli 2013

Kaapstad, Zuid Afrika

Landen bezocht: