Week 14, 15, 16 & 17 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Milou Bruchem - WaarBenJij.nu Week 14, 15, 16 & 17 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Milou Bruchem - WaarBenJij.nu

Week 14, 15, 16 & 17

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

11 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Week 14 – Deze week begon qua werk niet zo goed. Op maandag hebben we gedurende de hele dag maar één patiënt kunnen includeren. Dan duurt een dag erg lang! De rest van de week ging het gelukkig beter en woensdag hadden we de magische grens van 100 patiënten gepasseerd! Dit kwam heel gunstig uit, want die middag stond er weer een teleconference op het programma (telefoongesprek met onze begeleiders uit Nederland samen met Prof. Cook vanuit Zuid-Afrika). Het gesprek ging erg goed en iedereen was nog altijd erg positief.
Deze week ook nog even gezellig geskypt met Jessey. Ze had me een DVD van Guus Meeuwis meegegeven, die ik vrijdag voor het stappen gedraaid heb. 7 juni was namelijk het concert van Guus Meeuwis, waar ik helaas niet mee naartoe kon natuurlijk. Maar om er toch een beetje bij te zijn kreeg ik die DVD mee en ook nog een live verslag door middel van een filmpje die de rest tijdens het concert voor mij had gemaakt, dat was echt heel erg lief! Zaterdag had ik wel een ander concert om naartoe te gaan, namelijk naar dat van Pablo. Pablo speelt gitaar en mocht zaterdag een klein concert weggeven bij het restaurant van zijn baas. Guus Meeuwis is er niks bij haha!

Week 15 – Maandag gezellig contact gehad met Pieter (de jongen die hetzelfde onderzoek doet als wij, maar dan in Tanzania). Met hem even besproken of alles nog goed ging en of er misschien nog dingen waren die we anders moesten aanpakken. Erg handig dat dat allemaal gewoon kan tegenwoordig!
De rest van de week elke dag wel iets leuks gedaan, naast werken natuurlijk haha. Op dinsdag ben ik samen met Suzanne naar Waterfront geweest om te shoppen en daarna hebben we lekker sushi gegeten. Woensdag opnieuw uit eten geweest, dit keer met alle meisjes van het huis. Was erg gezellig! Donderdag hadden we een hele goede dag op het werk en in de avond zijn we gezellig met z’n allen naar een Dubstep feest geweest, vlakbij ons huis. Voor degene die niet weten wat dat is (ik wist het tot voor kort ook niet): het komt neer op rondspringen in een hele grote zaal op hele harde muziek en je gaat er heel erg van zweten, maar leuk is het zeker haha! De entree was 2 euro en daarvoor mocht je de hele avond gratis je glas bij laten vullen. Het was een hele leuke avond en ook nog eens heel goedkoop (kon ik wel gebruiken tijdens deze dure week). Vrijdag weer een bezoekje gebracht aan Waterfront en in de avond gezellig wezen stappen in Longstreet, net als zaterdag overigens haha. Zaterdag overdag eerst wezen paintballen. Dit was ook al een nieuwe ervaring voor mij, maar wat geweldig zeg!! Heb alleen nog wel een aantal dagen kunnen nagenieten van alle blauwe plekken die je oploopt als je ‘neergeschoten’ wordt, maar dat mag de pret niet drukken! Zaterdagavond ook nog een gezellige braai gehad, als afscheid van Menno. Zondag vertrok Suzanne naar Johannesburg om haar ouders op te zoeken en ik ging haar wegbrengen om 6 uur in de ochtend. Haha Suzanne was zo verstandig geweest zaterdag niet te gaan stappen, maar ik niet. Na 2 uurtjes te hebben geslapen zat ik met mijn hoofd nog in de kreukels achter het stuur. Haha alles is goed gegaan en eenmaal terug ben ik weer lekker mijn bedje in gekropen. In de avond WEER uit eten geweest en naar de bioscoop met Justin. Kortom, een hele leuke en drukke week!

Week 16 – Maandag moesten we dan echt afscheid nemen van onze volgende huisgenoot, Menno. Verder was deze week voor mij best wel saai, qua werk. Suzanne was natuurlijk vertrokken naar Johannesburg en dus liep ik de hele week alleen rond op de afdeling en ook zat ik alleen in de kantine te lunchen. Althans alleen de eerste dag, daarna kwam ik gelukkig elke dag wel iemand tegen die ik kende (dat gaat hier allemaal zo makkelijk en snel, heel erg leuk!). Op de afdeling echter, zijn wij de enige studenten en daar was ik dus wel alleen de hele week. In de avonden had ik gelukkig, zoals gewoonlijk, genoeg te doen. Op dinsdag heb ik geleerd hoe ik risotto moet maken, woensdagavond ook weer gezellig gekookt maar ditmaal met Justin. Donderdagavond wezen stappen in Jade, waardoor het erg moeilijk was om vrijdagochtend op te staan haha. Ik was gelukkig nog wel op tijd op het werk, al was dat eigenlijk een beetje voor niks. Die ochtend namelijk geen enkele geschikte patiënt gevonden.. Die middag gezellig geskypt met Suzanne en daarna met Noralie en ook nog wezen lunchen met Rhys (een geneeskundestudent uit Kaapstad). En alsof dat nog niet genoeg was dat we maandag afscheid moesten nemen van Menno, zaten we vrijdag alweer in het volgende restaurant om afscheid te nemen van Sonja. Soms valt het echt wel zwaar om steeds maar weer afscheid te moeten nemen van mensen die in zo’n korte tijd best wel veel voor je gaan betekenen. Gelukkig kun je tegelijkertijd wel terugkijken op een geweldige tijd die je met ze hebt gehad.
Na twee erg drukke weken had ik zaterdag een lekkere luie dag ingelast voor mezelf en heb ik dus niet veel uitgevoerd, al ben ik natuurlijk wel weer naar de Old Biscuit Mill geweest, dat blijft leuk! Zondagavond Signal Hill bezocht. Dit is een berg middenin Kaapstad vanaf waar je een prachtig uitzicht hebt over de hele stad. Vooral in de avond is dit geweldig mooi, met alle lichtjes die oneindig ver lijken. Mooie afsluiter van weer een geweldige week!

Week 17 – Maandag was Suzanne weer terug van haar week reizen met haar ouders. Die ochtend hadden we dus erg veel te bespreken en waren nog maar net op tijd op het werk haha. Die week heb ik een aantal dagen nog alleen gewerkt, omdat Suzanne dan wat dingetjes in Kaapstad ging bezoeken met haar ouders en andere dagen werkten we weer samen. Een stuk gezelliger!
Donderdag was het alweer tijd om afscheid te nemen van de volgende huisgenoten.. Nathan en Ramon zouden die dag erna vertrekken naar Namibië voor een aantal dagen en daarna vertrekken naar huis. Pablo ging ook met ze mee, maar hij kwam gelukkig wel weer terug na hun reis. Het huis begon op deze manier wel erg leeg te raken, er kwamen namelijk niet zo heel veel mensen meer voor terug en Suzanne en ik waren bang dat we de laatste maand helemaal alleen zouden zijn in ons grote huis.. Gelukkig bleek dit later wel mee te vallen! Vrijdag heb ik weer iets van mijn to-do lijstje af kunnen strepen. Die dag heb ik namelijk Lion’s Head beklommen. Dit was een stuk minder zwaar dan de tafelberg, maar het uitzicht was er niet minder om. Het was een prachtig heldere dag en het uitzicht was dan ook weer schitterend. Bovenop een tijdje zitten genieten van het uitzicht en daarna weer naar beneden geklommen, hier kun je namelijk niet met de kabelbaan naar beneden zoals bij de tafelberg. Die avond om 12 uur even gebeld met Jessey, die was namelijk jarig en vond het erg jammer dat ik daar niet bij kon zijn! Al was ik er de volgende dag toch wel een beetje bij door middel van Skype haha. Zondag gezellig met een aantal meiden naar Mzoli’s geweest, dit is een braai middenin een township waar ik al eerder iets over verteld heb. Daar hebben we bijna de hele middag doorgebracht. Heerlijk gegeten en lekker gedanst met onze nieuwe Afrikaanse vriendinnen die veel beter konden dansen dan wij haha!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milou

27 februari 2013 vertrek ik voor 5 maanden naar Kaapstad, Zuid-Afrika! Hier ga ik samen met Suzanne van Schaik onderzoek doen naar primair open kamerhoek glaucoom (POAG). Dit is een oogziekte waarbij de zenuwvezels in de oogzenuw beschadigd raken. Dit kan uiteindelijk leiden tot blindheid, POAG is dan ook een van de belangrijkste oorzaken van blindheid wereldwijd. Omdat deze oogziekte vaker voorkomt bij mensen van Afrikaanse afkomst, gaan we voor dit onderzoek naar Kaapstad. Hier zullen we gegevens en bloed verzamelen van patiënten met POAG met als doel meer inzicht te krijgen in de genetische factoren verantwoordelijk voor deze oogziekte. Naast het onderzoek zijn we natuurlijk ook van plan Zuid-Afrika te verkennen, ook hiervan zal ik jullie via deze website op de hoogte houden!

Actief sinds 17 Feb. 2013
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 8204

Voorgaande reizen:

27 Februari 2013 - 26 Juli 2013

Kaapstad, Zuid Afrika

Landen bezocht: