Week drie - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Milou Bruchem - WaarBenJij.nu Week drie - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Milou Bruchem - WaarBenJij.nu

Week drie

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

03 April 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het kostte wat tijd, maar hier issie dan, mijn verslag van week 3! Loop helaas nog steeds een beetje achter, maar hopelijk volgt week 4 snel en ben ik weer helemaal bij.

Vrijdag 15 maart – In verband met het congres mochten we deze dag vrij nemen. We dachten het er lekker van te gaan nemen en tot 12 uur uit te slapen. Helaas werd dit iets anders, gezien de schoonmaakster met haar kindje op haar rug (zo schattig!) om half 9 begon met schoonmaken en haar kindje gezellig meebrabbelde. We besloten dus maar vroeg op te staan en een lekkere lange douche te nemen. Vervolgens zijn we naar het internetcafe gegaan om gezellig even met het thuisfront te skypen, dat verveeld gelukkig nooit! En daarna samen gezellig naar The Green Market geweest. Dit is een markt middenin het centrum van Kaapstad waar ze allerlei Afrikaanse kunst en souvenirs verkopen. Het deed me wel een beetje denken aan Turkije haha, bij elk kraampje waar je ook maar 1 seconde stilstaat komt er al een verkoper op je afrennen. Gelukkig konden we er allebei de humor wel van inzien en maakten we er een sport van alle verkopers te slim af te zijn. Uiteindelijk een hele leuke dag gehad (zonder iets te kopen, jaja, al heb ik al wel genoeg leuks voorbij zien komen) en hebben het daarna gezellig afgesloten met een biertje en pizza op het terras!
In de avond hadden we een afscheidsfeestje van onze huisgenoot Christian, uit Duitsland. Zijn stage in de Groote Schuur zat erop na 3 maanden op de trauma afdeling en we gingen gezellig met het hele huis een drankje drinken in ChinChin en vervolgens stappen in Reserve. Echt een bizarre club, met een lift naar de wc en ontzettend veel mooie en rijke mensen haha. Hebben onze ogen uitgekeken en gedanst tot we erbij neervielen. Eenmaal buiten dacht ik slim te zijn door lekker mijn schoenen uit te trekken, maar vervolgens hebbe nwe minstens een half uur rondgelopen door Kaapstad opzoek naar de auto. Ik was niet mee heen gekomen met deze auto, dus had geen idee waar hij stond geparkeerd, helaas wist de bob ook niet meer waar de auto stond geparkeerd.. Met wat hulp van een security mannetje hebben we de auto uiteindelijk kunnen terugvinden, gelukkig! Kon namelij kecht niet meer lopen na een hele lange avond te hebben gedanst op hakken. Om half 6 lagen we uiteindelijk tevreden in ons bedje.

Zaterdag 16 maart – Uitslapen zat er vandaag weer niet in ondanks dat we ontzettend laat in bed lagen, vandaag stond er namelijk een wijnproeverij op het programma! Om half 11 zaten we met vijf meiden in de auto opweg naar Stellenbosch, een heel groot wijngebied met heel veel wijngaarden. Allereerst hebben we het stadje Stellenbosch zelf bekeken en zijn we naar een geweldig leuk winkeltje geweest. Een oud kruidenierswinkeltje genaamd ‘Oom Samie se Winkel’, haha doordat iedereen zo onder de indruk was van de winkel, waren we helemaal de tijd vergeten en waren we pas rond half 2 weer bij de auto. Toen moesten we nog aan de wijnproeverijen beginnen, haha! Tussen de wijngaarden en bergen doorgereden en uiteindelijk twee wijnproeverijen kunnen doen. Kost echt niks hier; 3 euro voor drie wijnen, met olijven en brood en dan ook nog eens een geweldig uitzicht over de bergen! Het was echt super, natuurlijk hebben we de wijnen niet uitgespuugd maar lekker opgedronken haha.
Daarna doorgereden naar Green Point, daar werd namelijk carnaval gevierd. Het leek een beetje op zomercarnaval in Nederland, met allemaal dansende mensen in mooie kleding en praalwagens met muziek. Was erg leuk! Vervolgens wilden een aantal nog gaan feesten op Longstreet (het houdt hier echt niet op haha), maar gezien de vrij korte avond van de dag ervoor was ik echt kapot en ben ik lekker naar huis gegaan.

Zondag 17 maart – Het was maar goed dat ik de dag ervoor op tijd naar bed was gegaan, vandaag moest ik namelijk fit zijn om de Tafelberg te beklimmen. Eerst een groot en goed ontbijt gegeten en vervolgens met elkaar een aantal pastasalades gemaakt, water ingeslagen, goed ingesmeert en goede wandelschoenen aangetrokken. We waren er klaar voor! Net voor de middag zaten we in de auto op weg naar Kirstenbosch, daar begon ons avontuur. Vanuit de Botanical Garden besloten we de ‘Skeleton Gorge’ route te volgen, hier hadden we al over gelezen op internet en scheen heel erg mooi te zijn. Haha alleen de naam zegt eigenlijk al genoeg! Het was een helse tocht met heel veel klims waarvoor je soms gewoon handen en voeten moest gebruiken en sommige stukken waren zelfs zo steil dat er ladders waren geplaatst om omhoog te klimmen. Na een uur zat iedereen er echt al doorheen en toen waren we nog niet eens op de helft! Soms kwamen we een of andere grapjas tegen die ons vertelde dat we er bijna waren (niet grappig!), maar dat was nooit het geval. De moed zakte ons bijna in de schoenen toen we na 3 uur eindelijk de top zagen! De wilskracht was weer helemaal terug en uiteindelijk haalde we de top, met zweet op ons rug haha. Maar het uitzicht was geweldig en maakte alles weer helemaal goed. De Tafelberg is bovenop helemaal plat, dus je kunt ook bovenop nog uren rondlopen met een geweldig mooi uitzicht. Soms liepen we tussen de wolken, ook dat was een hele bijzondere ervaring. Uieindelijk waren we eind van de middag bij de kabelbaan aangekomen, waar we eerst een welverdiende koffie en een stuk chocoladetaart hebben genomen. Daarna met de kabelbaan naar beneden gegaan. ‘Helaas’ was het te laat om ook nog terug te lopen naar beneden haha! Helemaal moe en bezweet kwamen we thuis aan, maar wel met zeker 300 foto’s en een hele ervaring rijker. Het was een super dag!
In de avond nog even gezellig geskypt met Jessey, de verbinding viel wel een aantal keren uit, maar dat mocht de pret niet drukken, was leuk weer even bij te kletsen!

Maandag 18 maart – Het begin van een nieuwe werkweek, weer niet veel spannends zou je denken, maar toch wel! We hadden er namelijk een nieuw huisdier bij op onze werkplek, dit keer geen kakkerlak maar een muis! BAH! Ik stond meteen op de stoel en ook Suzanne moest er niks van hebben, we moesten dus op zoek naar iemand die de muis voor ons wilde vangen. Er was helaas niemand die stond te pringen om ons huisdiertje te vangen (logisch) maar uiteindelijk voelde gelukkig één dokter zich geroepen, gezien hij de enige was met dichte schoenen haha. Hij heeft de muis gevangen met een vuilniszak en vervolgens vol trots over de hele afdeling gedragen. We noemen hem nu Dr. Dolittle haha! De rest van de dag was zoals de meeste werkdagen, patiënten includeren, bloed afnemen en vragenlijsten invullen. Is erg leuk, maar weinig leuks om te vertellen! In de avond weer gezellig met het hele huis gegeten (zoals elke maandag en woensdag), dit keer lekker lasagne. Vervolgens gezellig samen met Nefera een McFlurry gehaald. Ze hebben hier echt de lekkerste McFlurry ooit, hopelijk krijgen ze deze ook in Nederland! McFlurry Mudpie; chocoladesaus met Oreo stukjes, hmmm! Marike en Fleur, deze moeten jullie zeker proeven als jullie er zijn!!

Dinsdag 19 maart – Er werd ons verteld dat het vandaag een spannende dag zou worden, er zou namelij keen demostratie zijn over een nieuw laserapparaat. Om 1 uur moesten we in kamer 4 zijn om de demostratie bij te wonen. Gelukkig waren we wat aan de late kant, in verband met een patiënt die we nog moesten includeren, waardoor we helemaal achteraan stonden. De demonstratie was zo saai dat we na driekwartier geratel over intensiteit, littekenweefsel en dergelijke, stilletjes konden wegsneaken en nog vene konden genieten van onze lunchpauze. Na de lunchpauze nog eens drie patiënten kunnen includeren, wat het totaal van de dag op zes patiënten bracht, super! Eén van de patiënten die ik die dag moest interviewen, sprak alleen Afrikaans haha! Dat was erg grappig, met handen, voeten en een aantal Nederlandse woorden heb nik uiteindelijk antwoord kunnen krijgen op alle vragen van de vragenlijst. Het was erg grappig om te doen! Daarna kondigde Suzanne haar prik aan met ‘daar komt die prikkie mama’ en vervolgens ‘baie dankie’en het was helemaal goed haha. In de avond een beginnetje gemaakt aan het plannen van de Garden Route (mocht ook wel want we wilden die vrijdag al vertrekken) en vervolgens gezellig geskypt met Suzanne en Noralie. Was heel erg leuk, ondanks dat ook deze keer de verbinding vaak uitviel en het beeld soms heel erg slecht was haha! Toch leuk om even bij te kletsen, zo mis ik niet alles en zij ook niet (behalve de zon natuurlijk haha). Daarna lekker op tijd mijn bedje in gedoken.

Woensdag 20 maart – Heel erg veel moeite met opstaan, maar dat ligt niet aan Afrika, heb ik thuis ook haha! Uiteindelijk snel douchen en ontbijten om nog op tijd op werk te zijn. Daar tussen de middag samoosa geproefd, heel erg lekker! Ik vroeg me al een tijdje af wat het rpecies was en waar het naar zou smaken. Ik liep naar het kraampje toe om te vragen hoe het gerechtje heette, zodat ik het later een keer ergens zou kunnen bestellen. In plaats van me alleen de naam te geven, mocht ik er ook meteen eentje proeven, heerlijk! Het ziet er uit als een loempia en is gevuld met mint, curry of met kip. Daarna een zakje gekocht en lekker opgewarmt in de magnetron. De hele afdeling rook er naar haha. In de avond verdere plannen gemaakt voor de Garden Route die nu toch wel erg dichtbij kwam en alvast het eerste hostel geboekt in Cape Agulhas (het meest zuiderlijke punt van Zuid-Afrika). Die dag ook nog een leuke mail ontvangen van mijn tante, die in de pauze in de medische bibliotheek beantwoord.
In de avond een feestje gevierd, één van onze huisgenoten, Menno, kwam namelijk terug van een reis van twee weken voor zijn werk (vervelend!). Eerst hebben we bier-pong gespeeld, haha! Ze vonden het gek, maar ik had er nog nooit van gehoord! Daarna zijn we gezellig met z’n allen naar Long Street gegaan tot in de vroege uurtjes. Gelukkig waren we de dag erna vrij in verband met een public holiday.

Donderdag 21 maart – Heerlijk uitgeslapen, geen schoonmaakster, geen werk en niemand die vroeg op was en lawaai maakte. Daarna naar Clifton gereden voor een dagje strand. Prachtig strand! Ik had het een va nde eerste dagen al een keertje in de avond gezien, maar overdag in de zon was het nog mooier. Een mooi wit strand, helder blauw water en omringt met gigantische stenen en bergen op de achtergrond, wauw! Die dag helemaal niets uitgevoerd, behalve af en toe wat eten, drinken, zwemmen of insmeren haha, het leven is hier echt zwaar. In de avond lekker een tosti gegeten en vervolgens de Garden Route dan eindelijk gepland! Hiherover vertel ik jullie in mijn volgende blog natuurlijk alles :)

Heel veel liefs,
Milou

• 03 April 2013 - 17:06

Dirk-Jan:

ik dacht ik zal ook maar eens reageren op je blog. Geweldig maar dat wist je natuurlijk al.
    Met ons ben je al helemaal bij via de mail. ik zou zeggen houd je haaks en see you soon.
    groet je vader

• 03 April 2013 - 17:30

Ed:

Hay,

Leuk dat je een toptijd daar hebt. Geniet ervan, want voor je het weet zit je weer thuis in ons koude kikkerland.
    Groeten,

Ed

• 03 April 2013 - 18:31

Anita:

Je heb het erg druk met leuke dingen doen haha fijn dat je het zo fijn heb ik vind het leuk om steeds wat te lezen dus wacht weer af Gr. Dx Anita en leen

• 05 April 2013 - 01:29

Marja:

Weer genoten van je blog, ik ben op dit moment aan het nachtbraken het is hier 0.1:24 kon niet slapen dus heerlijk om je blog op het gemakkie te lezen!! Ik ben geen Mac Donald Fan maar volgens mij hebben ze die Mc Flurry hier nu ook!!! Nou meid ik zou zeggen op naar de volgende blog, ga nu even al je foto,s bekijken vanaf hier weltrusten xxxx

• 11 April 2013 - 19:29

Willie Meeuwis:

hoi milou je heb weer aardig wat leuke en interesante dingen beleefd
    de laatste week heel leuk en fijn voor je
    groeten w en m